برای طرح سوال و دسترسی به آموزش ها  کانال ما در تلگرام بپویندید  

نقدی بر عملکرد سالهای اخیر canonical در آستانه انتشار Ubuntu 17.10

مقدمه

canonical شرکتی چند ملیتی است که شخصی به نام Mark Shuttleworth یک کار آفرینی از افریقای جنوبی بنا نهاد، و اکنون به دست خانم Jane Silber به عنوان مدیر عامل هدایت میشود، مهم ترین محصول این شرکت سیستم عامل Ubuntu است که از سال ۲۰۰۴ ده ماه پیش از اولین انتشار ابونتو تاسیس شد. که فراز و نشیب های بسیار داشته و میشود گفت انقلاب مهاجرت کاربران به لینوکس را این سیستم عامل مدیون شرکت کنونیکال می باشد، اما عملکرد این شرکت در راستای فناوری سیستم عامل سینوسی بوده و اکنون وضعیت نا مشخصی دارد.

 

عرضه Ubuntu

در عصری دجیتالی که Ubuntu عرضه شد(در سال ۲۰۰۴) ، این توزیع لینوکس با رویکرد ساده کردن کار با لینوکس به خصوص در روند نصب سرسام آور آن در بین کاربران کامپیتور های شخصی با مشتق شدن از Debian تولید شد، با توجه تاخیر مایکروسافت در ارائه ویستا ( نوامبر سال ۲۰۰۶) و شکست ویندوز ویستا خیل عظیمی از کاربران سراسر دنیا برای رفع نیاز خود به این سیستم عامل محبوب روی آوردند در زمانی که ویندوز در قعر محبوبت قرار داشت و کاربران که از وضعیت ویندوز رضایت کافی را نداشتند، ابونتو فرصت ارائه خود را پیدا کرد و جهش عظیمی در این دوره خود را میدون عدم مدیریت صحیح تیم مایکروسافت شد. اما با آمدن ویندوز ۷ این مهاجرت به Ubuntu کند تر شد ولی همچنان وجود داشت. در این حین نسخه های server و cloud آن نیز منشتر شد و برجسته ترین نسخه ابری لینوکس را با توان خود ارائه کرد و به سوی انتشار سیستم عامل گوشی های هوشمند نیز رفت و تا کنون پر مصرف ترین سیستم عامل Desktop متن باز میباشد ولی جالب این است که لینوس تروالدز توسعه دهنده هسته لینوکس یعنی پدر این سیستم عامل در کنفراسی گفت هرگز از نسخه های Ubuntu و Debian استفاده نکرده و آن را ظاهرا قبول ندارد. ولی همچنان نسخه های مشتق شده از Ubuntu نیز محبوبیت خاص خود را پیدا کرده اند مثل Mint و کاربران زیادی را به خود جذب میکنند.

 

محصولات و ارزش افزوده

شرکت کنونیکال با حمایت از توسعه دهنده های علاقه مند  محصولات بسیاری را تولید کرد که از جمله معروف ترین آنها: Unity , Ubuntu touch, Snappy, juju, Launchpad و mir می باشد، که به محبوبیت و برند تر شدن این شرکت افزوده شد و همکاری همه جانبه شرکت هایی مثل KDE در روند ارزش افزوده و رشد این شرکت  و محصولاتش کمک شایانی کردند، اما یکی از ارزش های افزوده به روز بودن این شرکت در توزیع محصولات اش است، همیشه همگام با تکنولوژی نیاز های کاربران سنجیده میشود و در نهایت جامع عمل به آن پوشیده میشود. به عنوان مثال تنها ۲ ماه پس از انتشار ویندوز موبایل ۸.۱ درایور های آن به Ubuntu اضافه شد و کاربران ویندوز موبایل میتوانستد دستگاه های ویندوزی خود را به این توزیع سیستم عامل وصل کنند و از آن استفاده کنند در حالی که همزمان هیچ توزیع دیگری و حتی نسخه های قدیمی تر ویندوز ها این ویژگی را نداشتند و حتی پس از انتشار windows phone 10 توزیع های دیگر از آن غافل بودند.

 

privacy و دعوا با open source foundation

در نسخه Ubuntu 12.04 ویژگی سرچ آنلاین در آمازون به صورت پیش فرض در Ubuntu اضافه شد که هر گاه شما در داشبورد کلمه ای سرچ میکردید برای آمازون کلمه موجود ارسال شده و نتیجه سرچ آن نمایش داده می شد، تا جایی این مسائله بالا گرفت که  richard stallman پدر اوپن سورس جهان لب به اعتراض گشود و جنجال عجیبی به پا شد، شایعه ها حاکی از آن است که کنونیکال با توجه به گستره کاربرانش توان بالقوه برای تبلیغات از آمازون استفاده کرده و مبلغ هنفگتی گرفته تا محصولات این شرکت را مدام بدون اجازه پیشین در قالب پیشنهاد تبلیغ  کند، البته این موضوع در نسخه ۱۶.۰۴ غیر فعال شد ولی این جنجال همچنان مثل لکه ننگی بر دامن Ubuntu و Canonical می باشد، که به شخصه با توجه حساسیتی که دارم از این موضوع گلایه مندم هستم.

 

فراز و نشیب و تصمیمات عجیب

نکته  عجیب اینجا است که شرکت کنونیکال تصمیمات جالبی در این یک سال اخیر گرفته است، که در نوع خود قابل توجه است، اولین تصمیم لغو توسعه Ubuntu touch بود با وجود این که این شرکت زمان زیادی برای این محصول خود صرف کرده بود و در آستانه شکوفایی بود، ابتدا از انتشار دستگاه های جدید و سپس از توسعه نرم افزارش کناره گیری کرد، که در نوع خود عجیب بود ولی قابل پیشینی لذا اندروید و ios کمر به نابودی هر سیستم عامل موبایل دیگری بسته اند به طوری شرکت های apple و google هزینه های گزافی برای توسعه دهنده های معروف پرداخت میکنند که نرم افزار خود را در سکوی های دیگر مثل ویندوز و Ubuntu touch منشتر نکنند، هنوز که هنوزه گوگل اجازه تولید کروم برای ویندوز را نداده است با این حال زمین خوردن کنونیکال در این زمینه دور از انتظار نبود.

Unity یکی از برزگترین محصولات این شرکت بود و برند این سیستم عامل از سال ۲۰۱۰ بر روی سیستم عامل شرکتش این Desktop بود که گاهی نقد های بر آن وارد بود، مثال استفاده بیش از حد از رم  و نکته اصلی اینجاست که نسخه ۸ آن در مرحله نطفه خفه شد و دیگر Unity به تاریخ پیوست تا بعد از ۷ سال در Ubuntu 17.10 دستکاپ gnome shell نسخه ۳.۲۶.۱  استفاده شده است ,که تا حد قابل قبولی customize شده است. و اما کار کردن روی جلوه های بصری زیبا از نکات مثبت عملکرد اخیر شرکت میباشد و حذف بسیاری از ویژگی های موجود در Unity میتواند برای کابران عذاب آور باشد. که سالهات به آنها عادت کرده اند.

 

خبر عجیب بعدی این بود که یکی از توسعه دهنده  Ubuntu به نام Dimitri John Ledkov در گوگل پلاس خود اذعان کرد که توسعه نسخه ۳۲ بیت تا انتهای نسخه ۱۸.۱۰ خواهد بود و دیگر نسخه ۳۲ بیت این سیستم عامل منتشر نخواهد شد و این برای کابرانی که سخت افزاری قدیمی تر و ضعیفی دارند مسلما خوشایند نیست.

یکی از فراز های عملکرد آن نزدیکی همکاری کنونیکال با مایکروسافت در پروژه HDInsight و همکاری در ویندوز برای Ubuntu توسط کنونیکال می باشد که کمی جنجالی شده و قابل بحث میباشد.

 

 

کلام آخر

در آستانه انتشار  Ubuntu 17.10 با روندی که Canonical پیش میرود، ظاهرا رو به افول است و یا این حرکت های وی آرامش قبل از طوفان است، با بررسی وضع موجود کنونیکال بیشتر در آمد خود را از Ubuntu cloud و سرویس های ابری بدست میاورد، و رویکرد اولیه خود را که توجه به کابران کامپیوتر های شخصی بود فراموش کرده و از آنها غافل شده است و گوی سبقت را سایر توزیع های وابسته خواهند ربود و به بخش کلود اهمیت خاصی میدهید و این سیر حرکتی برای کاربران جالب نیست، باید منتظر ماند و دید آیا کنونیکال در آستانه به گل نسشتن است و یا این که در حال ریکاوری کردن و جهشی بلد است، شاید این نشیب های یک سال اخیر برای سبک بار شدن و سریع تر شدن روند محبوبیت این شرکت و سیستم عاملش باشد و شاید هم برلند دیگری در راه باشد باید منتظر بود و دید. ( شرکت برلند که پس از انتشار دلفی ۷ از عرش به فرش رسید هرگز یارای استادن مجدد را پیدا نکرد)

 

 


انتشار

در

, ,

توسط

برچسب‌ها:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *