برای طرح سوال و دسترسی به آموزش ها  کانال ما در تلگرام بپویندید  

آپدیت هسته ویندوز بعد از ۹ سال در ویندوز ۱۰ کمی در مورد این چگونگی تکامل این ویندوز

مقدمه

 

انتشار ویندوزی به نام ویندوز ۱۰ همه رو شگفت زده کرد البته اول به دلیل نام گذاری عجیب غریب مایکروسافت که یهو از روی ۸.۱ سویچ کرده روی ۱۰ البته این مسائله که ویندوزی به نام ۸.۱ وجود نداره و فقط تغییرات بوده رو در ادامه توضیح میدیم ولی این نام گذاری در نوع خودش کم نظیر  بود و در جایگاه دوم این که عرضه این نسخه برعکس نسخه های قبلی که گرون تر از قبل می کرد رایگان برای مدتی در نظر گرفت و مورد بعدی که من مستند نخوندم ولی بارها شنیدم که میگفتن که ویندوز ۱۰ آخرین نسخه ویندوز خواهد بود در آخرین چیزی که منو شگفت زده کرد آپدیت هسته ویندوز برای منی که به معماریش دقت می کنم شگفت زده ام کرد علت رو میگم وگرنه منگول نیستم 😀

 

442994-windows-10

تاریخچه ای از ویندوز از نگاه من

(این قسمت در قالب خاطره مقدمه ای هست برای ادامه یادداشت)

 

در زمانی که ویندوز xp رو نصب می کردیم کلی حال می کردیم یه بار رفتم پیش یکی از دوستام دیدم روی سیستم یه ویندوز خیلی خیلی خوشگل ( البته برای اون موقع) هستش گفتم اسمش چیه این؟ با غرور تمام گفت: LongHorn…

واااای هنوز نمیتونم فراموش کنم چقدر حسرت نصب این ویندوز توی دلم موند و چقدر دنبالش گشتم، آخه اون موقع سیستمم کشش نداشت ( گرافیک ۶۴ مگ و اینا میخواست) و بعدش دیگه ویستا اومده بودش و ماجرا پیش رفت.

آره خلاصه در حسرت لانگ هورن بسی سوختیم و اما مایکروسافت در پی تجربه ای که xp داشت به این نتیجه رسیده بودش خوشگل کردن ویندوز تنها دلیل کوچ کردن کاربران از ویندوز های قبلی به بعدی هستش.

اما متاسفانه در یک حرکت جالب لانگ هورن رو تو نطفه خفه کرد و در نهایت اشتباه جدید رو مرتکب شد اونم این بودش به کاربری ویندوز فکر نکرد فقط ظاهرش رو ساخت یعنی همون خروس قندی داد دست دنیا که اسمش Vista بودش ولی هرگز توجه دنیا به آن جلب نشد، و مهم ترین دلیل هاش چیزی به نام UAC بودش که خیلی اذیت می کرد سخت گیری ویستا اینقدر زیاد بود که به تاریخ پیوست و اما این شد درسی برای مایکروسافت.

ویندوز ۷ حالا آزمایش بزرگی برای مایکروسافت بودش چرا که میتونست مرگ مایکروسافت رو رقم بزنه یا زندگی دوباره به اون بده از طرف دیگر در خانواده لینوکس یه کودکی به نام Ubuntu متولد شده بود که ممکن بود خیلی سریع و راحت جایگزین ویندوز شود، این تیغ روی گردن مایکروسافت حس میشد اما درس گرفتن از  اشتباه باعث شد سر ویندوز ۷ هم زیبایی داشته باشند و هم سعی کنند که سادگی و عدم سخت گیری در نظر بگیریند ویندوز ۷ شد نقطه عطفی که در کارنامه مایکروسافت شاید بشه گفت در حال حاضر محبوبترین ویندوز حال حاضر هستش.

 

اما پرش به ویندوز ۸ در نوع خودش جالب بودش مایکروسافت اشتباه بعدی رو تو انتشار ویندوز هشتم خودش مرتکب شد که شامل دو اشتباه بود اشتباه اول این بودش که پیشرفت سیستم های تاچ رو خیلی خیلی تند تر از اون چیزی که در واقعیت بود تصور کرد و فک کردن همه دیگه تاچ شدن 😀 و اشتباه دوم این که قواعد مهندسی خودش رو فراموش کرد فکر کرد حالا که بزرگترین تولید کننده نرم افزار میتونه آوانگارد باشه و قاعده شکنی کنه به این جمله توجه کنید:

 

سعی کنید برنامه هایتان به نسخه های قبلی خود شباهت زیادی داشته باشد و اگر جدید است شبیه برنامه های دیگر به خصوص محصولات معروف مثل آفیس باشد که اکثریت مردم به آن کار کرده ، حتی از میانبر های این نرم افزار ها استفاده کنید، چرا که کاربران رایانه ای دوست دارند که چیز هایی را که پیش از این در نسخه قبلی برنامه شما یا برنامه های دیگر یاد گرفته اند در برنامه جدیدی که به دست آنها میرسید به کار ببنند.

 

این یک نکته بود برای طراحی ظاهر برنامه میخوندم ولی حال اشتباه مایکروسافت اینجا بود یه همچنین قاعده ای را خود نقض کرد مثلا دکمه start رو حذف کرد، برای خاموش کردن ویندوز ۸ باید کلی دنبال جاش میگشتی، یادم هست قبل از این که ویندوز ۸ به صورت رسمی منتشر بشه این جمله تو یاهو مسنجر send to all کردم : ” از نظر دیدگاه استراتژی ویندوز ۸ دومین شکست ویندوز مایکروسافت خواهد بود ببینید من کی گفتم!” این برای من مثل روز روشن بود و مایکروسافت نیز سرش به سنگ خورد بوووووووووووووووم 😛

 

و به موقع متوجه این شد که اشتباه کرده با فاصله بسیار کمی ویندوز ۸.۱ رو منتشر کرد و اشتباهاتش رو جبران کرد این درسی بود که Vista گرفته بود و اما ویندوز ۱۰ مبحث اصلی ما…

 ورژن های kernel :

 

در ویندوز xp این ورژن ها به ۵.۰ و ۵.۱ استفاده میشد اما در ویندوز longhorn این تغییر به شکل زیر بود ویندوز به نسخه ۶ تغییر یافت در ویستا نیز ۶.۰ حفظ شد دو باره اما در توهمی به نام ویندوز ۷ چیزی به با این حقیقت نبودش از نظر ورژن کرنل نسخه ۶.۱ بودش و اما در ویندوز موسوم به ویندوز ۸ از نسخه ۶.۲ و در نسخه ۸.۱ نسخه ۶.۳ استفاده شده پس نتیجه این هستش که هسته ویندوز تغییری نداشته تا قبل از ۱۰ یعنی از لانگ هورن تا ۸.۱ خر همون خره فقط پالونش عوض شده اگر شما با ساختار آشنا باشید متوجه میشد در ادامه در مورد تغییرات صحبت میکنیم.

 

به تصاویر توجه کنید ورژن ها در تصویر مشخص است:

 

 

تغییرات امنیتی جهش از نسخه xp به ویستا از خانواده ویستا به ۱۰

 

یکی از تغییرات جالب که انجام شد این بودش که در ویندوز xp برنامه بدون نیاز بهIAT قدرت اجرا شدن رو داشت چیزی بود که اجازه میداد ویروس ها بدون نیاز به معرفی API های حساس اجرا شوند پوست سیستم رو بکنند و فایل نصفه نیمه fix شده پس از Unpack نیز قابل اجرا بودند. اخبار حاکی از اینه که مایکروسافت آخرین ویندوز برای سیستم های خانگی رو میخاد بده و بعد از ویندوز ۱۰ کاملا تمرکزش رو ببره روی ویندوز فون. پس بایستی تمامی راهکارهای امنیتی رو پیاده سازی و همچنین تمامی مشکلاتی که تا بحال رونمایی شده رو برطرف کنه . با توجه به ابزار EMET و مسابقه ای که مایکروسافت به نام BlueHat برگزار کرد داره این سیاست مایکروسافت رو میرسونه که تمایل به امن کردن ویندوز داره و همچنین تکنیک های ضد اکسپلویت رو توی ویندوزهاش پیاده سازی کنه. هرچند قابل تامل هست که بازهم بگیم هیچگاه امنیت صد درصد نیست. اگر بخواهیم امنیت کامل داشته باشیم بایستی سیستم ها رو خاموش و بعد از اون معدوم کنیم تا مطمئن شویم تا که اطمینان ۱۰۰درصد حاصل بشه. مایکروسافت ASLR,DEP رو پیاده سازی کرد تا روند اکسپلویت سختتر شود هرچند اگر کامل و بی نقص نخواهند بود. یکی از مکانیزم های امنیتی که مایکروسافت در آپدیت ۳ ویندوز ۸.۱ به بعد ارائه داده و در ویندوز ۱۰ نیز پشتیبانی میشه مکانیزم Control Flow Guard (CFG) است. مکانیزم CFG بر امنیت فرخوانی های غیر مستقیم تمرکز دارد و فراخوانی های نامعتبر رو شناسایی می کند. در واقع این مکانیزم براین اساس پیاده سازی شده است که هر فراخوانی که انجام می گردد بایستی ابتدای تابع دستورات معتبر را داشته باشد(Prolog). این مکانیزم در ویندوز ۱۰ در ntdll!LdrpValidateUserCallTarget پیاده سازی شده است. بعد از پیاده سازی ASLR,DEP در سطح کاربر ویندوز اکسپلویت نویس ها به سمت کرنل هجوم آوردند، در واقع در ابتدا کرنل ویندوز بدون هیچ دیوار و لایه محافظتی بود. در سیر تکامل ویندوزهای مایکروسافت کم کم تکنیک هایی مانند KASLR,MIC,SMEP,PatchGuard و …. پیاده سازی کرد تا امنیت نه چندان کامل تامین بشه، برای یک هکر واقعی هرتعداد مکانیزم امنیتی تولید و پیاده سازی شود بازهم راهی رو پیدا میکنه تا به هدف و مقصود خودش برسه. مایکروسافت این مکانیزم ها رو برای سختترشدن روند نفوذ پیاده سازی میکنه.

 

یک مقایسه از xp تا ۸ در مقیاس استفاده از متد ها امنیتی:

 

 

حال باید در ادامه در مورد سیستم درایور روت کیت ها ببینیم عملکرد این ویندوز چطور است.

 

 


انتشار

در

توسط

برچسب‌ها:

نظرات

5 پاسخ به “آپدیت هسته ویندوز بعد از ۹ سال در ویندوز ۱۰ کمی در مورد این چگونگی تکامل این ویندوز”
  1. Sheida

    سلام , کلا با خیلی از مباحث موافق نیستم.
    اول از همه توی مبحث ویندوز باید گفت ویندوز جدیدی ارائه نمیشه همه اینها ماژول هست که ارتقا پیدا میکنه و هسته همون هسته ویندوز NT هستش. اثباتشم توی بخش About و راهنمای نسخه ویندوز موجوده.
    Microsoft توی ویندوز XP شاهکار نشون داد و این شاهکارش هنوزم تا این تاریخ نظر من پا برجاست . شاهکارش این بود اولا رابط گرافیکی خوبی عرضه کرد . دوما کارایی خوبی از سیستم عامل خودش نشون داد و خیلی از مشکلات سنگین ویندوز قبلیشو برطرف کرد.
    نکته جالبش این بود که Microsoft برای ویندوز XP وصله های امنیتی ارائه داد منظورم همون سرویس پک هاست SP1 , SP2 , SP3
    که از همه محبوبترش SP3 بود. ( کلی ذوق داشتم سر همین SP3 واقعا عالی بود )
    دلیل اینکه گفتم شاهکاره هنوزم توی سیستم های بانکی و دستگاه های خودپرداز از XP استفاده میشه. ( البته اگه در این زمینه آگاهی داشته باشید. )
    بگذریم. بعد از XP شرکت Microsoft اومد شاهکار دیگه ای انجام بده و خودشو نشون بده . هر چند که شاهکارش خوب نشد البته بنظرم تقصیر خود Microsoft نبود بلکه بخاطر فشار بیش از حدی که برای ارائش بود این شد که نسخه Vista عرضه بشه ( البته برای شرکت ها ).
    ویندوز Vista شکست خورد دلیلش بر نمیگرده به فقط زیبایی . بلکه بر میگرده به سنگین بودن سیستم عامل ویستا. از نظر شبکه خوب بود ولی خیلی سیستم عامل سنگینی بود. ( به شخصه میگم که روی هر سیستم عاملی نصب نمیشد -Ram و گرافیک بالایی میطلبید. )
    Microsoft با اینکه خیلی تعریف کرده بود از ویستا ولی نتونست پول خوبی به جیب بزنه چونکه هزینه ویستا گرون بود .
    بعد از ویستا ویندوز ۷ یا همون Seven رو ارائه داد البته اگه یادتون باشه این ویندوز همراه با سرویس پک۱ ارائه شد. این بر میگرده به همون قضیه ویستا. ساختار و شمایل ویندوز ۷ و تا ۶۰ الی ۷۰ درصد امکانات مثله ویستا بود . فکر نمیکنم جایی شما ویندوز ۷ بدون SP1 پیدا کنید که خودش دلیل بر همین امر هست.
    توی ویندوز ۷ خیلی چیزا ثبات پیدا کرد مثله شبکه , گرافیک . نظر شخصیم اینه که XP رو یه جورایی احیا کرد. دلیل محبوبیتشم همین شد.
    کاری به ساختارش نداریم. با تبلیغات و حتی کاهش قیمت و افزایش کارایی و غیره ویندوز محبوب شد.
    Microsoft توی نسخه بعدی عجله ای بیش از پیش مثله ویستا رو انجام داد و اصلا میشه گفت بدون اظهار نظر. هرچند میدونم Microsoft ارائه ویندوز ۸ رو بیشتر برای Tablet ها و Laptop ها در نظر گرفته بود تا Desktop ها . قضیه این بود که مهمترین و کاربردی ترین قسمت یعنی Start رو یه جورایی حذف کرد. که با آپدیت ۸.۱ اونو برگردوند . ( نظر شخصیمو اینجا بیان کنم : این سیاست Microsoft برای حذف برخی از قسمت های Classic بود که بنظرم سیاستشو تونست خوب اجرا کنه – برای نمونه میتونم بهتون بگم Microsoft قصد داره Control Panel رو حذف کنه و ببی شک این کار انجام میشه . خودمونی بگم Microsoft اول مردم رو با یه چیزی وفق ( Mach ) میکنه بعد کار خودشو میکنه .)
    ویندوز ۸ بنظرم مقدمه ای بر ویندوز ۱۰ بود . شاید Microsoft یه ترسی هم از دیگر OS ها داشت .همونطور که میدونید Open Source و اینکه کسی توی ساختار ویندوز وارد بشه مخصوصا یک گسترش دهنده واقعا عالیه . در حقیقت تقلید Microsoft از روی Google و امثال این شرکت ها بود.
    ویندوز ۱۰ محبوب شد . به چند دلیل . اول سادگی . دوم Start خودمون با بهینه شدن کاراییش و قابلیت Customize . سوم خانوادگی تر شدنش.
    میتونم بگم بی شک سیستم عامل ویندوز از هر سیستم عاملی مثله لینوکس و غیره محبوبتره . Microsoft ترسی از این بابت نداره چون ما میدونیم هیچ چیز جایه ویندوز رو نمیگیره . بعدشم Interface قویتری نسبت به سایر سیستم ها داره . قبول دارم لینوکس قدرتمند تره ولی قبول کنید بازی که میسازن واسه ویندوز میسازن نه لینوکس . شما بازی World Of Warcraft و Call of Duty و امثال اینا رو توی ویندوز و XBOX میبینید تا لینوکس . اگرم برای لینوکس بیاد چند ماه بعدش 😀 🙂
    یه زمان ویندوز ۷ نیومده بود میگفتن ۷ چیه بابا . با همین XP کیف کن اونو نمیخواد.
    وقتی ۱۰ میخواست عرضه بشه همه میگفتن ۱۰ چیه آخه اونم ویندوزه با اون طرحه بیخودش ! اما حالا همونا ویندوز ۱۰ رو نصب کردن با آخرین آپدیتاش :)) عجب رسم زمونه ایه.
    به دل نگیر Microsoft حالا حالا ها ورشکست نمیشه قول میدم :))
    موفق باشید – مطلب جالبی بود

    1. ‌A1Gard

      بسیار ممنونم از این دیدگاه طولانی،
      اما چند تا نکته رو باید خدمتتون عرض کنم.

      ۱. اگر سیستم های دانشگاهی و مالی کشور ما داره از ویندوز پیروی می کنه دلیلی بر پیشی گرفتن این سیستم عامل نیست چرا که کشور تراز ما نیستیم و این استاندارد ها از سوی کشوری مثل امریکا میادش که اونا از لینوکس خصوصا جاهای حساس مثل بانک استفاده می کنند.
      ۲. من به شخصه خودم اول ویندوزی بودم و بعد سویچ کردم رو لینوکس اگر شما فقط کاربر یا توسعه دهنده هستید، من هم کاربر هم توسعه دهنده و reverser تو ویندوز بودم و به خیلی چم و خم ها معماریش تسلط دارم و الان هم گوشی ویندوز فون رو به ios و اندروید ترجیح دادم.
      ۳. بهتون قول اگر پاتون رو یک سال از دنیای ویندوز بیرون بذارین روزی میرسه که تمایل ندارین از لینوکس سویچ کنین رو ویندوز البته من خودم ویندوز دارم ولی برای توسعه و RCE و نهایتا بازی…
      ۴. هرگز فراموش نکنید امنیت و فروش اطلاعات کاربران در هر نسخه از ویندوز افزایش دارد که کاهش ندارد.

      در هر حال نقدتون هم منصفانه بود و هم یک طرفه. مام که دوست نداریم ورکشست شه ، دوست داریم از صفحه روزگار محو شه 😀

    2. mahdi

      سلام ایول با متن حال نکردم ولی با کامنت تو حال کردم البته بجز اون بخشی که برای عابر بانکها بود که دلیلش عقب موندگی ایران از فناوریه(البته ۵۰درصد خودپردازای امریکا هم xp اند)
      دمت گرم بابت کامنت و مچکر از نویسنده مطالب

  2. سمیر

    ازت ممنونم A1Gard . بعد از چند سال یه حرف حسابی در مورد ویندوز شنیدم(یا بهتره بگیم دیدم…یا هر چی)؛خیلی وقت بود که دنبال یه نقاد حسابی بودم که مثل سابق که خبری از ویندوز ۸ به بعد نبود،بحث کم و بیش درباره ویندوزای مایکروسافت توی سایتای فارسی زیاد بود ولی بعدش…
    سپاسگزارم

    1. ‌A1Gard

      سلام، سپاس نظر لطفتونه
      حقیر سعی ام بر این بوده که نقد منصفانه ای رو در این زمینه ارائه کنم، نه مقرضانه یا متعصبانه!
      از این که مورد عنایت شما بوده خوشحالم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *