برای طرح سوال و دسترسی به آموزش ها  کانال ما در تلگرام بپویندید  

افزودن یک متغییر environment در لینوکس

به نام دانای بر حق

سلام شاید مطلبی که داریم در موردش صحبت کنیم خیلی سخیف به نظر بیادش و بگین مبحثی در حد اندازه xmen نبودش اما خوب خیلی مواقع به کار میادش و ممکنه کسانی به زبان پارسی در این مسائله مشکل داشته باشند. رو همین حساب به عنوان یک یادداشت ما اضافه کردیم.

اما environment var چیست؟

متغییر های environment رو بخوایم خلاصه وار بگیم و به زبان ساده متغییر هایی هستند که در سراسر سیستم عامل قابل دسترسی هستند و یکی از اون ها که خیلی از بقیه مهم تر هستش متغییر PATH هستش که در سه سیستم عامل معروف برای desktop یعنی ویندوز ، لینوکس و مک یکی هستند. و حال مثلا شما میخواین یه فایل اجرایی رو در همه جای سیستم داشته باشین و بهش دسترسی داشته باشین شما باید آدرس اون فایل رو به قاعده خود سیستم عامل انتهای env path اضافه کنید تا مشخص شود و قابل دسترسی از همه جا باشد.

افزودن و تغییر یک متغییر environment در لینوکس

در سیستم عامل  لینوکس این کار ساده تر از ویندوز هستش ضمن این که این روش برای MAC OSX هم قابل پیاده سازی هستش چرا که بنیان این سیستم عامل نیز از یونیکس هستش 😉 خب اگر از mac استفاده می کنید به جای برنامه nano از vim استفاده کنید همین.

حال برای دیدن تمام متغییر های سطح environment ابتدا دستور زیر رو تو ترمینال بزنین تا براتون داخل ترمینال فایل با قابلیت ویرایش باز شود:

sudo nano /etc/environment

صفحه ای با این شکل رو خواهید  داشت:

Screenshot from 2015-05-03 22:35:39

متغییر PATH$ در اینجا برای ما مهم هستش ، ما فرض کنیم که میخواهیم فایل اجرایی php رو که توسط xampp نصب شده و در پوشه /opt/lampp/bin/php وجود دارد، خب تفکیک کننده اینجا برعکس ویندوز که ; هستش : هستش شما آخر این خط قبل از ” یک : میزنید و /opt/lampp/bin/php رو تهش اضافه کنید مثلا به صورت زیر عوض میشود:

/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games:/usr/local/games
به شکل زیر تبدیل میشود:
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games:/usr/local/games:/opt/lampp/bin

سپس برنامه موجود رو ازش سعی بر خارج شدن می کنید مثلا با Ctrl+X و سعی در ذخیره فایل مورد نظر می کنید و سپس کد زیر رو برای بازسازی متغییر های جدید میزنین:

source /etc/environment

به همین سادگی و به همین خوشمزگی البته میشه از یه ادیتور ساده تر مثل gedit جای nano استفاده کرد من خودم nano رو ترجیح میدم.

 


انتشار

در

,

توسط

برچسب‌ها:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *