برای طرح سوال و دسترسی به آموزش ها  کانال ما در تلگرام بپویندید  

چند نکته جزئی و ساده که هر برنامه نویس حتما ًباید بداند!

سلام

این نوشته شاید چند دقیقه بیشتر وقتتون رو نگیره اما میتونه خیلی تو  صرفه جویی وقت شما خیلی موثر باشه، چون من اکثر کارمند ها رو دیدم این نکات رو رعایت نمی کردند و سرعت و عملکردشون پایین میومد، صرف بیان این نکات شاید از نظر برخی سخیف باشه از نظر بعضی ها هم شاید خیلی مفید باشه! اما یکی از دلایل این که این نکته ها جا افتاده این که ما ایرانی های دیمی کار با کامپیوتر و تایپ رو یادگرفتیم!

نکته۱: برای رفتن به اول هر خط از کلید home استفاده کنید، در خط جاری به اول خظ منتقل میشود.

نکته۲: برای رفتن به آخر از کلید End استفاده کنید به آخر خط جاری منتقل می شوید.

نکته۳: برای انتقال به بالا پرونده جاری از Ctrl+Home و برای رفتن به آخر Ctrl+End استفاده کنید.

نکته۴: برای پاک کردن نوشته از از جلو از کلید Del استفاده کنید یعنی اگر اشاره گر نوشتاری شما قبل از کلمه وجود داشت آن را به بعد آن کلمه منتقل نکنید و بعد با استفاده از BackSpace کلمه رو پاک کنید، حتماً در وسط یک نوشته قرار گیرید و Del رو تست کنید.

نکته۵: برای انتخاب یک کلمه با دابل کلیک و یا همون جفت کلیک میتونید کلمه رو انتخاب کنید و با سه بار کلید متوالی کل خط جاری رو انتخاب کنید.

نکته۶: برای تاثیر روی کلمات به جای حروف در تایپ از کلید Ctrl استفاده کنید به عنوان مثال شما اگر Ctrl+BackSpace را بزنید به جای پاک کردن یه خرف از کلمه کلمه رو پاک می کنه یا کنترل+ شیفت و جهت رو بزنید سرعت انتخابتون بالا میره به حای حرف حرف، کلمه کلمه انتخاب می کنید.

نکته۷: برای ایجاد تو رفتگی کد از کلید Tab و برای حذف تو رفتگی کد ها از Shift+Tab استفاده کنید.

نکته۸: برای بستن tab های در مرورگر یا IDE و یا حتی notepad++ از کلیک وسط موسط استفاده کنید و هم چنین برای باز کردن تب جدید از کلیک وسط استفاده کنید.

نکته۹: برای نمایش auto-complete یا کامل کننده خودکار از Ctrl+Space استفاده کنید.

auto-complete

نکته۱۰: برای نمایش hint یا راهنمای یک تابع که در آن حضور دارید معمولا از Ctrl+Shift+Space استفاده کنید ولی در IDE مثل NetBeans میانبرش کلید های Ctrl+P می باشد.

نکته۱۱: برای رفتن به ریشه و یا بنیان یک تابع یا متغییر معمولا با نگه داشتن کنترل و کلید روی آن در IDE ها میسر می شوند.

نکته ۱۲: بعضی از وقتا ها که کد ها تون نا مرتب بودش از مرتب گر خوده IDE استفاده کنید به عنوان مثال در دلفی Ctrl+D و یا از منوی Edit-> Format Source و یا در Mono مایکروسافت منوی Edit -> Format -> Format Document استفاده کنید و یا در netbeans از کلید های Alt+Shift+F استفاده کنید.

نکته۱۳: مخفی کردن کد ها، معمولا در کنار هر بلاک کد مثل function یا if یا حلقه یک علامت منفی (-) در کنار شماره خط وجود دارد که باعث مخفی کردن کد می شود به عنوان مثال شما نیاز دارید روی یک حلقه و یک if در یه پرونده ۲۰۰۰ هزار خطی کار کنید میتوانید دیگر بلاک ها را با کلیک روی علامت منفی آن ها بسته و به راحتی کار کنید و یا اگر می خواهید یک بلاک را کپی کنید نیازی نیت با چشم دنبال پایان آن باشید، آن را بببنید و بلاک بسته را کپی کنید کل بلاک حقیقی کپی میشود.

نکته۱۴: کامنت کردن کد ها گاهی نیاز هست شما مثلا حدودا ۵۰ خط را کامنت کنید، خب روش عاقلانه کامنت کردن خط به خط نیست، هر محیط کد نویسی برای کامنت کردن کلید میانبر در نظر گرفته در notepad++ با استفاده Ctrl+Q میتونید این کار رو بکنید ، در Mono مایکروسافت Ctrl+Alt+C و در دلفی با دکمه های /+Ctrl و در netbeans از Ctrl+Shift+C میتونید استفاده کنید

در این ۱۴ نکته امیدوارم نکاتی جدید برای شما وجود داشته باشه، اگر بود که بسیار عالی اگر نبود هم که ببخشید…


انتشار

در

توسط

برچسب‌ها:

نظرات

6 پاسخ به “چند نکته جزئی و ساده که هر برنامه نویس حتما ًباید بداند!”
  1. مطلب خوبی بود برای کسانی که تازه شروع کردند یا هنوز آشنایی ندارند. مثلا من کلیدهای میانبر hint رو نمی دونستم که الان فهمیدم 🙂
    البته برای کامنت کردن بیشتر از یک خط بهتره از /* */ استفاده بشه که فکر می کنم توی همه IDE ها پشتیبانی میشه

  2. ریحانه

    سلام . ممنون از مطلب مفیدتون.
    من بعضی هاشو میدونستم و بعضی هاشو نمیدونستم. بهرحال بنظرم خوندنش برای هرکسی خالی از لطف نخواهد بود. چون شاید برخی از میانبرها از ذهنمون پاک شده باشن، اینجوری یه مروری هم میشه. ممنون A1Gard عزیز.

  3. mahdi

    دکمه وسط موس باحال بود مخصوصا برای بستن تب های مرورگر ولی کاش ide ها یه چیزی تو مایه های کنترل w داشتن تب هاشون بسته میشد راحت

  4. mgh

    عالی بود ممنون خدا خیرتون بده

  5. رادین

    سلام عالی بود من اون تب و شیفتو تب رو نمیدونستم راستی بذارید چن نکته ی دیگه ای هم بگم
    برای کپی Ctr + C
    برای کات کردن Ctr+X
    برای پیست کردن یا به فارسی جای گذاری Ctr+V
    برای کامت گذاری از # استفاده و برای کامت گذاری کامل یک خذ یا چند خط تمام خط رو با چپ کلیک انتخاب وبازدن
    / + Ctr یا # + Ctr کل خطو کامنت کنید
    برای برگشت به قبل Ctr+Z
    وبرای رفتن به جلو Ctr+Shift+Z
    این چند نکته هم گفتم یاد بگیرید

    1. ‌A1Gard

      مرسی ممنون از پاسختون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *