برای طرح سوال و دسترسی به آموزش ها  کانال ما در تلگرام بپویندید  

تفاوت بین برنامه نویس – توسعه دهنده و کدر – (Programmer vs Developer vs Coder)

به نام یگانه توسعه دهنده عالم هستی

مقدمه

یه سری مفاهیم هستش تو زبان شیرین و پر مغز پارسی متاسفانه خلط شده و من رو داره یواش یواش آزار میده، بذارین با این داستان شروع کنم روی کارت ویزیت من نوشته developer بعد به اکثر کسایی که یه کمی احساس می کنن تو این زمینه سر رشته دارن میدم میگن برنامه نویسی منم اگر حوصله نداشته باشم میگم آره اما اگر حوصله داشته باشم و طرفم رو بشناسم که شونده خوبی هست توضیح میدم. اما چیزی که بیان میشه برداشت شخصی من طبق مطالعه و برداشت روزمره من در این زمینه هستش.

 

game-programmer-salary

اتیمولوژی یا ریشه شناسی

علم اتیمولوژی در کشور ما بسیار غریب و بی کس است به قول عرب زبان ها تاویل کردن یعنی به ابتدا و ریشه رفتن یک کلمه با عرض تاسف کلماتی که از کشور های غربی به طور ویژه تو زمینه IT وارد زبان ما میشن به مهابا و در هر جهت استفاده میشن مثلا طرف چهار روز تو تلگرام چرخیده دیگه خندانک ها یا همون Smiley ها رو کلا میگه استیکر کاری نداره درستش چی هستش.

اما بحث اصلی

خب حالا به زبان ساده در یک جمله بگیم ببینیم داستان چیه:

  • کدنویس: به کسی اطلاق میشه که کد میزند ( حتی اگر زبانی برنامه نویسی بلد نباشد)
  • برنامه نویس: به کسی میگویند که به واسطه علم برنامه نویسی و منطق میتواند حداقل با یک زبان برنامه نویسی کد بزند.
  • توسعه دهنده: فرا تر از یک کدنویس است کسی که علاوه بر کد نویسی مراحل دیگری از پروژه رو انجام میدهد کد میزند دیباگ می کند و تست می کنم پشتیبانی میکند و …

پس تا الان مشخص شد که از نظر رتبه بندی به چه ترتیبی می باشد.

Coder

کدنویس یا Coder بلد هست کد بزند به طور حتم کدی که میزند برنامه نیست به عنوان مثال یک کدنویس در زمینه HTML & CSS کد میزند هر چند بسیار مسلط باشد اما هرگز با منطق برنامه نویسی کار ندارد یک پروگرمر حتما کدنویس هم هست ولی یک کد نویس حتما برنامه نویس نیست.به عنوان مثال شخصی که محاسبات ریاضی خود را با برنامه Matlab کد نویسی می کند هرگز یک برنامه نویس نیست.

Programmer

برنامه نویس یا Programmer کسی هست که حداقل به یک زبان برنامه نویسی تسلط دارد و منطق برنامه نویسی را میداند مثلا میدونه که کجا باید از if  و کجا باید از loop  و کجا بایستی از با دیتابیس ارتباط برقرار کند یک برنامه نویس قطعا قابلیت این را دارد که از کد سایرین استفاده کند و کد سایرین را مطالعه و ویرایش کند. اما یک برنامه نویس لزوماً توانایی هندل کردن سایر بخش های پروژه رو ندارد به عنوان مثال توانایی مدیریت دیتابیس و طراحی اون جزو حیطه یک برنامه نویس نمی باشد و حال یک توسعه دهنده قطعاً برنامه نویس نیز می باشد ولی یک برنامه حتما نمیتواند توسعه دهنده باشد.

Developer

وقتی از توسعه دهنده صحبت میکنیم در این زمینه منظور ما software developer می باشد وگرنه توسعه دهنده در زمینه های دیگری هم داریم اما یک توسعه دهنده کسی هستش که ابتدا به ساکن یک برنامه نویس خوب می باشد یعنی قابلیت این رو دارد که کد های توسعه محور بزند به عنوان مثال در یک شرکت نرم افزاری که درش رعایت اصول میشود همیشه حداقل یک توسعه دهنده وجود دارد که کارش تغذیه کد برنامه نویس ها می باشد در صورتی که برنامه نویس ها توانایی انجام بخش هایی از پروژه رو نداشته باشن وظیفه توسعه دهنده در اون شرکت تغذیه کد های برنامه نویسان هست چرا که اونا توانایی استفاده از کد توسعه دهنده ها رو دارند و در مراحل بعد تر توسعه وظیفه امتحان و بررسی، ویرایش و دیباگ برنامه ارتباط با کاربر و دریافت بازخورد پشتیبانی و خطایابی و طراحی بخش های مختلف و برنامه مثل پایگاه داده و … رو داراست و یکی از ملزومات توسعه دهنده ها این می باشد که حداقل به چند زبان برنامه نویسی مسلط باشد.

کلام آخر

سعی کنیم از وژاگان به طور صحیح استفاده کنیم تا منظورمون دقیق برسونیم اگر یک توسعه دهنده هستید هرگز نگین که که برنامه نویس هستید تا تنزیل در رتبه خودتون ایجاد نکنید ( البته برای آدمش نه تو تاکسی 🙂 ) خوشحالم که تمامی اعضای ۴xmen توسعه دهنده های قابلی هستند که من کوچکترین عضوشون هستم. و همیشه احساس شاگردی در قبال این اساتید میکنم. و سعی کنیم به جا استفاده کنیم مثلا اگر بگوییم من یک توسعه دهنده #C هستم یعنی شما عضو تیم توسعه سی شارپ هستید ولی میتوانید بگویید:توسعه دهنده تو زمینه سی شارپ هستید.


انتشار

در

توسط

نظرات

22 پاسخ به “تفاوت بین برنامه نویس – توسعه دهنده و کدر – (Programmer vs Developer vs Coder)”
  1. سجاد

    عالی بود، ممنون

    1. ‌A1Gard

      زنده باشید

  2. مطلبتون رو میخوام با قرار دادن لینک این صفحه به عنوان منبع داخل سایت خودم باز نشر بدم. راضی هستید؟

    1. ‌A1Gard

      صدالبته بلامانع است، سپاس از رعایت حقوق پدید آورنده

  3. مطلب خوبی بود
    منتها متن به صورت ترکیبی از زبان(لحن) رسمی و زبان غیر رسمی(کوچه بازاری) نوشته شده که لذت خوندون مطلب رو کم کرده من به شخصه متون رسمی رو ترجیح می دم مثلا به جای را رو استفاده شده که متن رو از حالت رسمی خودش خارج کرده و مطلب رو به یک مطلب درجه ۲ تبدیل کرده البته این مشکل کلا در زبان فارسی هست مخصوصا کسانی که تو کار ترجمه هستن عینا این مشکل رو لمس کردن. واقعا بلاییه به جون ما کتاب ها یک جوری نوشته میشه بیرون یه جور دیگه صحبت میشه وقتی میاد لحن رسمی ترجمه میکنی نمی تونی حق مطلب رو ادعا کنی وقتی هم عامیانه می نویسی بار رسمی مطلب کم میشه یه جورآی مطلب بی ارزش میشه.

    1. ‌A1Gard

      با سلام
      ممنون انتقاد سازندتون مفید بودش، حقیقتش این ما میخوایم مخاطب احساس راحتی کنه برای ما خیلی مهم هستش مخاطب لذت ببره، البته غریب به اتفاق تمامی مطالب وبسایت ما تولید محتوا هست و ترجمه نیست.باز هم ممنون پذیرایی دیدگاههای سازنده دیگر شما نیز هستیم.

  4. sepideh

    سلام.ممنون از توضیحاتتون .
    میتونید تفاوت developer و web developer رو بهم بگید و اینکه بازار کار کدوم بیشتر؟ممنون

    1. ‌A1Gard

      Developer یه واژه عام هستش، مثل پزشک که یک واژه عام هستش اما Web Developer میشود یک شق خاص از Developer ها که تخصصشون وب هستش مثل پزشک ارتوپد که تخصصش در زمینه استخوان و مفاصل هستش.

      باید عرض کنم خدمتتون مقایسه مع الفارق هست از نظر مفهومی مثل این میمونه بگیم بازار کار پزشک بیشتر هست یا پزشک پوست و مو، پزشک اول تخصصش مشخص نیست.
      اگر سوالتون رو دقیق تر بپرسین میتونم بهتر راهنماییتون کنم.

  5. زینب

    متلب
    Matlab
    صحیح هست

    1. ‌A1Gard

      سپاس از تذکر به جاتون اصلاح شد

  6. a

    سلام فرق اپلیکیشن وبرنامه نویسی چیست یک برنام نویس می تواند توسعه دهنده اپلیکیشن باد مرسی اگه جواب بدین.

    1. ‌A1Gard

      سلام، application محصول برنامه نویسی هستش. فرقی ندارد این محصول یعنی application میتواند خیل ساده و حتی توسط کار آموزش تولید شود.

  7. گندم

    عالی بود بهره بردم ممنون

  8. sorrow

    حالا تو. خودت رو دولوپر میدونی؟پس نیسی چون اگه کسی بودی واسه خودت مطمئن باش از چرت و پرت های بقیه ناراحت نمیشدی درخت هرچه پربارتر. سربه زیر تر

    1. ‌A1Gard

      سلام عرض شد
      حالا نمیدونم چرا این مطلب شما رو بر آشفته
      شایدم اینجوری که شما میگی باشه.

  9. ARIA

    سلام به همه ، من خیلی از مقالتون لذت بردم . من میخواهم برنامه نویس شوم که اول میخوام با زبان پایتون شروع کنم من خیلی از برنامه نویسی خوشم میاد حتی عموی من ام یک برنامه نویس خبره هستش که توی کانادا زندگی میکنه. میخواستم بدونم برنامه نویسی سخته یا میتونم راحت یاد بگیرم . در ضمن ۱۶ سالمه

  10. امین

    سلام عاااااااالی بود. خسته نباشید. با اجازه از مطالبتون استفاده کردم اما حتما منبع رو ذکر می کنم. ممنون

    1. ‌A1Gard

      سلام خواهش میکنم خوشحالیم که مطلوب واقع شده

  11. من رشتم کامپیوتر نیست در سه زبان برنامه نویسی کار کردم و نمیدونستم شما کامپیوتری ها انقدر خوشتون میاد بخودتون بگید توسعه دهنده. حالا که اینطور شد منم از این به بعد هر مهندس کامپیوتری دیدم میگم مهندس عمران توسعه دهنده هستم زیادی هم حرف بزنید از دور با آجر میزنمتون و فرار.
    چاکریم فعلا

    1. ‌A1Gard

      سلام مرسی از نظر فرح بخشتون
      والا تقریبا میتونم بگم از ۴ عضو سایت یکیش رشته اش این هستش شما ۳ تا زبون بلدی پس شما هم توسعه دهنده میتونی باشی
      یا حق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *