برای طرح سوال و دسترسی به آموزش ها  کانال ما در تلگرام بپویندید  

ضرورت نشر محتوا در surface web و اجتناب از deep web

به نام دانای بر حق

خواندن این موضوع به صاحبان کانال های تلگرامی و فعالین دیپ وب اکیداً توصیه می‌شود.

مقدمه

Surface web یا سطح نت اصطلاحاً به بخشی از وب اطلاق می‌شود که قابلیت جستجو و کنکاش عمومی را در سطح world wide web را دارای هستند، هر آنچه اطلاعات در دسترس عموم قرار دارد و قابلیت جستجو و index شدن در موتور های جستجو را دارا هستند در بخش سورفیس وب قرار دارند.

deep web: یا وب نامرئی و پنهانی بخشی از وب می باشد که اطلاعات آن در پهنای اینترنت وجود دارند ولیکن قابلیت دسترسی و جستجو برای عموم را ندارد به طور مثال اطلاعات ایمیل شما اطلاعات عرضه شده در تلگرام ، واتس آپ و یا برنامه هایی که نسخه تحت وب عمومی ندارند و مصادیق دیگر آن می‌توان از اطلاعات بانکی افراد و یا مقالاتی که با دریافت هزینه قابل دسترس برای شما می‌باشند، نام برد.

dark web: یا وب تاریک بخشی از دیپ وب میباشد، شبکه‌ای شخصی و پوشیده است که ارتباطات آن فقط به صورت ارتباط یک زوج معتمد یعنی کاربر به کاربر (دوست به دوست) یا (F2F) است که از پروتکل‌ها و پورت‌های غیر استاندارد استفاده می‌کند.دارک نت‌ها متمایز از دیگر شبکه‌های رایج کاربر به کاربر هستند به‌طوری‌که اشتراک‌گذاری به صورت anonymous (مخفی بودن آدرس IP) است. که معمولا با استفاده از تور یا شبکه پیازی به آن دسترسی خواهید داشت. که بخش های امنیتی جامعه پلیس های آگاهی مثل FBI شدیداموضوعات و چالش های دارک وب را پیگیری می‌کنند.

قیاس

اصطلاحات فوق در سال ۲۰۰۹ بوجود آمد و این تقسیم بندی جالب با سایت های غیر مجاز آلفابی و سلیک رود ( راه ابریشیم) مطرح شد، که کار آنها فروش مواد مخدر به صورت آنلاین بود اما طبق تصویری که در بالا مشاهده میکند وب به یک کوه یخ تشبیه شده که قسمت بسیار کوچک آن در بالای آب و بخش اعظم آن در پایین پنهان می باشد، هیچ اطلاعات دقیقی از اندازه و فربه بودن دیپ وب در دسترسی نیست، چرا که غیر قابل اندازه گیری میباشد ولی محققین پس از تخمین‌های اولیه برآورد کردند که دیپ وب ۴۰۰ تا ۵۵۰ بار بزرگتر از سرفیس وب است. با این حال از آنجا که همیشه اطلاعات و سایت‌های بیشتری در حال اضافه شدن است می‌توان فرض کرد که دیپ وب در حال رشد نمایی در نرخی است که نمی‌توان مقدار دهی کرد.

 

چه موقع و کدام باید اطلاعات خود سرفیس وب نشر دهیم؟

قبل از پاسخ این سوال می‌بایستی شما ساختار اطلاعات را به خوبی بشناسید اطلاعات و داده ها بخش های مختلفی دارد که می‌توان به کیک اطلاعات که توسط مراکز مطالعات استراتژیک تقسیم بندی شده توجه کنیم:

این تقسیم بندی بر اساس میزان اطلاعات موجود می باشد که شبیه به کیک چند طبقه میباشد که هر طبقه از طبقه دیگر کوچک تر می باشد:

data داده های خام و پردازش نشده می‌باشد که بیشترین سطح را دارا هستند که معمولا در پایگاه داده ها قرار می‌گیرند.

information داده های پردازش شده یا اطلاعات می‌نامد، به طور عام می‌شود اطلاعات راهنمای کاربران، گزارشات سطحی و آموزش های روتین را در این بخش قرار دارند.

inverstigation اطلاعات تحقیقاتی می‌باشد گاهی این تحقیقات گاهی روزمره و علمی می باشد و گاه امنیتی و غیر قابل ارائه می باشد به عنوان مثال پلیس فدرال امریکا FBI مخفف (Federal Bureau of Investigation ) اطلاعات خود را در این سطح می‌داند تحقیقاتش عموماً غیر قابل نشر می‌باشد.

و اما Intelligence یا اطلاعات هوشمند و گاهی خرد را نیز در این طبقه قرار می دهند، این اطلاعات مهم ترین اطلاعات سطح جهان می‌باشد اطلاعاتی که داشتن آنها خود دارای ارزش های مالی و فرا مالی می باشد، با یک مثال ساده این اهمیت اطلاعات را بیان می‌کنیم: در جنگ جهانی دوم امریکا تنها دو بمب اتم داشت که علیه ژاپن استفاده کرد ولی جوری وانمود کرد که تعداد زیادی بمب اتم دارد و این تهدید دروغین باعث تسلیم شدن کشور ژاپن شد، اگر کشور ژاپن این اطلاعات Intelligence را داشت که بمب اتم دیگر در کار نیست شاید هرگز تسلیم نمی‌شد، اطلاعاتی که باعث شد سرنوشت یک کشور و بزرگترین جنگ تاریخ بشر عوض شود. جالب این است که سازمان CIA اطلاعات خود را در این حوزه می‌داند که محفف central Intelligence Agency می باشد و این اطلاعات همواره غیر قابل نشر می‌باشد.

حال اطلاعاتی که قابل نشر در سرفیس وب می‌باشد اطلاعات طبقه زیرین کیک( داده ها)، دوم کیک (اطلاعات) و بخشی از طبقه سوم کیک (اطلاعات تحقیقاتی) که محدودیت امنیتی و ضرورت برای انتشار آنها وجود ندارد می‌باشند، و زمانی می‌توانید این اطلاعات را نشر دهید که باعث افزایش روند رشد و ارتقای شما می‌شود و منافع شما را در خطر نیاندازد.

ضرورت نشر در surface web چیست؟

deep web همواره مشتریان و خواهان خود را دارد، اما محدودیت در دیپ وب همیشه باعث کاهش دسترسی به آنچه شما نیاز به معرفی بیشتر آن دارید می‌باشد، به فرض شما دنبال یک کلیپ و یا خبر خاصی می‌گردید که به صورت گسترده‌ای در کانال های تلگرام به آن پرداخته شده و اما هیچ اطلاعاتی درون سرفیس وب از آن وجود ندارد، اولین چیزی که به ذهنتان برای جستجو مطلب میگردد جستجو کردن در حوزه کانال‌های در دسترس خود می‌باشد، اگر نتیجه ای نداشت، مطمئناً به سراغ گوگل می‌روید و اما به احتمال زیاد هیچ نتیجه ای دریافت نخواهید کرد و این گونه جستجوی شما پایان می‌یابد، شما ناکام دریافتن اطلاعات و عرضه کننده اطلاعات ناکام در ارائه اطلاعات است، پس صرفا شما به نشر اطلاعاتی که علاقه‌مند به معرفی آن در بین سایرین هستید اگر به دیپ وب اکتفا کنید یک محدودیت همیشگی برای شما وجود دارد.

و اما نکته دیگری که حائز اهمیت است ممکن است شما مطالب زیادی در زمینه‌ی خاصی تولید کرده باشید به عنوان مثال در مورد آشپزی اولین انتخاب کاربران جستجو در وب می باشد آنگاه شما هیچ شانسی برای معرفی مطالب خود ندارید و نوشته‌های شما مسکوت می‌مانند و با مشتریان کمی ارائه می‌شوند.

جای دارد به این موضوع نیز بپردازیم که شما امکان دسته بندی مطالب و رسانه های خود را برای دسترسی بهتر در دیپ وب به خصوص شبکه های اجتماعی موبایل محور با حفظ تمامی مخاطبین را خود ندارید.

تا هنگامی که سعی در نشر مطالب خود فقط و فقط در دیپ وب می کنید، انتظار معجزه نباشید، لذا دایره افرادی که به مطالب شما دسترسی دارند محدود بوده و با جهان خارجی ارتباط مستقیم ندارید.

و این را فراموش نکنید که ممکن است هر لحظه دسترسی شما و مخاطبینتان به دلیل فیــلتــ—ـرینگ یا انهدام شبکه اجتماعی یا امکان مورد نظر که سابقاً اتفاق افتاده محدود تر و یا از بین برود اما در سرفیس همه چیز در دست شما است و میتوانید مخاطبین خود را از سرفیس به دیپ وب یا بالعکس پاس دهید.

در آخر

پیشنهاد می‌شود که شما سعی در نشر مطالب خود در سرفیس وب  را نیز داشته باشید، تا دایره افراد مخاطب خود را افزایش دهید. راه های میانبر و ساده در کنار راه های کلاسیک وجود دارد که شما به سرفیس وارد شوید، که در آینده اگر فرصتی باقی بود در مورد راه کار ها، میانبر ها و چالش های این قضیه صحبت خواهیم کرد.


انتشار

در

توسط

برچسب‌ها:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *